Förberedelser och åter förberedelser



Som jag redan nämt så har vi utställning snart, och denna veckan förbereder vi, bygger osv.. vilket innebär en stor press och stress... men men, jag känner mig ganska lugn nu faktiskt.. Och lite stolt över mig själv...

Jag har sågat ut ramdelar, limmat, klistrat och målat ramarna som jag kommer att använda på utställningen nu.. skönt att bli klar med detta, så att när vi imorgon beställer glas till ramarna har jag måtten och allt färdigt..
Jag är även klar med en av bilderna till utställningen, som är den ovan,
Liknelsen är "lilla madonnan" som finns i bollnäs kyrka..
idèn växte fram efter att vi sett utställningen i hudiksvall på museet där.. jag ville få en människa att se ut som en träskulptur.. det var en del krågel här, men jag hade min vision i huvudet..
först hade jag tänkt mig att använda latex, men det vart slut, så jag fick komma på en annan lösning.. disskuterade med mina lärare om detta, och då testade jag att använda vattenbaserad väggfärg, i vitt.
provade detta på mig själv, torkade färgen hastigt med en hårfön och sedan drog jag isär färgen så att sprickor uppstod, Och jag blev riktigt nöjd med resultatet..

Som ni ser på bilden, så har jag då målat Josefin med denna färgen i ansiktet och en bit ner under halsen, denna bilden är tagen under andra försöket, i första försöket använde jag en röd färg som jag målade på, men resultatet blev jag inte riktigt nöjd ut, kanterna var för skarpa.. gullesons verk har nämligen rött i pannan, på kinderna, näsan och hakan..
I det andra försöket så uteslöt jag näsan och hakan, tyckte att det blev för mycket, och det ska ju endå vara en "modern" tolkning av den dåtida konsten. och istället för röd färg använde jag rouge istället.. och blev väldigt mycket nöjdare, använde även en helt annan ljussättning än under första försöket då jag enbart använde ett paraply.. nu testade jag en helt annan ljussättning, vilket var helt nytt för mig för jag har aldrig använt mer än en blixt.. men reslutatet blev desto bättre..

jag hade en avlång bouncer framför modellen, en blixt med en kon som riktar ljuset, bakom henne.. och en "hemmagjord" konstruktion som blixtrade på fonden bakom modellen.. jag hade först ett paraply enbart, men trots att jag hade på lägsta styrkan så blev ljuset såpass starkt att det tog bort effekten av konen, och att bakgrunden blev för ljus.. så jag tog ett lakan, och gjorde en form av inproviserad ram runt så att jag kunde täcka för paraplyet med lakanet utan att aggregatet blev överhettat.. yaiih for me.. nu blev det super!!!!

iallafall, nu har jag snurrat iväg lite mycket kanske...
Meningen var iallafall att hon skulle se ut som en träskulptur, att hennes hud skulle se ut som sprucket trä, med liknande sminkning med en modern touch.. och jag tror faktiskt att jag har lyckats... är väl bara vänta och se vad folks reaktioner blir då..

Kommentarer
Postat av: Linda Sjölund (foto)

cool bild på något sätt!

2011-01-31 @ 11:57:26
URL: http://lindanathaliesjolund.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0