afasi


bilden är tagen från google...


idag var våran klass och hälsade på afasikursen. det var sjukt intressant, men även väldigt känslosamt på ett sätt..
afasi är en av de saker som man kan påverkas av efter en stroke. det betyder att man har svårt att tala, och få fram rätt ord.. men det betyder inte att dom inte kan tänka.. för man är fortfarande exakt samma persom som man var innan. man har det bara mycket svårare..


vi fick ta del av 3 personers historier.. hur dom levde innan. vad som hände när de fick en stroke, och hur det är nu.. många har ju svårigheter att gå eftersom att det är vanligt att man blir förlamad på höger sida. men man kan börja gå igen med mycket rehab.


jag kan själv bara tänka mig hur jobbigt det skulle vara för mig, men alla de tankar som svävar runt i mitt huvud, att få fram det man vill säga. men det är så svårt! att inte få fram orden, eller säga fel ord fast man menar något helt annat.. vilken enorm frustration! att livet helt ändras. att man inte längre kan göra många saker som man tidigare inte hade några svårigheter alls för. hur man påverkar nära och kära, hur svårt det måste vara för dom att se sin man/hustru kämpa med dessa svårigheter, lida. frustrerade och ledsna. men sen när man lyckas. vilken glädje det måste vara.
jag kan nog inte till fullo förstå exakt hur det är, men vilken empati jag känner för dessa starka människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0