Francesca Woodman



OBS: STARKA BILDER

Francesca Woodman var en Amerikans fotograf, mest känd för sina svart/vita fotografier på sig själv och andra kvinnor. Majoriteten av hennes bilder är på avklädda kvinnor och ofta i en sjabbig miljö och rörelseoskärpa.

Kort om biografi

Francesca var född den 3e April 1958, och var barnet av de då 2 kända artisterna George och Betty woodman. Hon gick i den komunala skolan förutom andra klass som hon studerade i Italien. När hon började high school (svenska motsvarigheten är gymnasiet) började hon att utveckla sin fotografiska förmåga. 1975 kom hon in på Rhode Island school of design in Providence och även i italien 1977-1978 genom ett stipendiat av skolan.

1979 flyttade hon till New york där hon försökte etablera sig som fotograf men detta ledde ingen vart. 1980 blev hon deprimerad för arbetet och ett svslutat förhållande.

19 januari 1981 begick hon självmord genom att hoppa ut genom ett fönster i New york.

 

detta är den fotograf jag ska skriva och berätta om under ett bilspel.. plus, att vi alla ska göra en kopia av en av fotografernas bilder, vilket för mig är en verklig utmaning.. dock tänker jag göra min avbild i samma miljö och "ställning" men jag ska ha kläder på mig för känner mig inte direkt pepp på att ta en bild på mig i skolsyfte naken. än..

jag har läst lite om denna tjej, och jag kan säga att jag är verkligt inspirerad och känner en viss samhörighet med henne.. hennes inre sorg och förtvivlan, ensamhet och tankar.. jag känner det genom hennes bilder.. jag känner mig träffad på något sätt. som att jag någonstans i mitt inre kan förstå hur hon kände sig.


här kommer den bild som jag tänker göra en egen variant på, bilden som jag tagit kommer dock senare. den ska vara klar om en vecka och jag har fått låna ett minneskort som jag kan använda.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0